tisdag 9 januari 2024

Bädda för god sömn


Just sömnen har varit min akilleshäl det senaste halvåret, eller egentligen bristen på sömn.
Vaknar alltid vid samma tid mitt i natten av mardrömmar, ångest och genomsvettig, men jag somnar inte om utan ligger kvar till makens mobilväckning går igång.

Eftersom man inte orkar utan bra sömn måste något göras;
Innan jul bytte vi vår bäddmadrass och de ergonomiska kuddarna. Vi upplevde den tidigare bäddmadrassen (som bara är ett år) för hård för våra ryggar.


Jag föredrar att bädda med linnelakan och har även linnepyjamas.
Vi har svalt i sovrummet och dubbla duntäcken och jag har på senare tid även lagt till mitt tyngdtäcke igen.


Mörkläggande rullgardin och mörkläggande gardiner vid sidorna.
I helgen passade jag på att tvätta dem, gardinerna alltså, jisses vilka åbäken!
Så tunga, ska väl egentligen inte tvättas i maskin utan kemas, men de får klara tvättmaskin och försiktig centrifugering. De håller så länge de håller!
Jag hängde även de här gardinerna med omvända veck, de ska ju inte dras för, utan bara ta ljuset som kommer från sidorna.


Tisdag och veckan flyter på i vanlig ordning.

Ha en fin fortsättning på veckan <3

1 kommentar:

Villa Ryttarängen sa...

Jobbigt när sömnen inte fungerar. Ibland så störs jag av vad det nu är och sover dåligt. Men nästa dag så tar ja igen det. Bra saker som bäddmadrass är säkert viktigt. Kraaam Pia