lördag 3 september 2022

Vi skulle bara


Vi skulle bara åka ner till Blekingeplantan i Nättraby för att kolla in lite växter för plantering nästa år. Vi skulle även köpa några botaniska tulpanlökar för att ersätta de som vildsvinen ätit upp, blomjord skulle med hem för att kunna plantera om några krukväxter som ränt iväg under sommaren.
Döm om min förvåning när vi kommer hem med ett nytt persikoträd :o 
Någon hade en dold agenda!

Persikoträdet, ett 'Riga', får ersätta det plommonträd vi satte (som myrorna invaderade). Nu håller vi tummarna för att höstplantering fungerar bättre i vår sandjord.


Jodå, blomjord fick följa med tillsammans med växtstöd till min porslinsblomma. I våras bestämde jag mig för att köra återupplivning på porslinsblomman som inte hade fått ny jord på över tjugo år. Den blev tacksam kan man säga ;-)


Nu får den växa på det här sättet till jag får tag i ett blombord av rotting, gärna på hjul och med spalje.
Någon som har ett att sälja?


Sen måste jag ju bara visa en närmare bild på vårt älghornsbräken, syntes på avstånd i gårdagens inlägg.
Tyvärr fick jag bända sönder växten ordentligt för att få ur den ur Sofierokrukan den stod i. Jag håller tummarna för att den repar sig och fortsätter att växa.

Lördag och vi har botaniserat på Blekingeplantan

Lördag och vi har helt oplanerat planterat ett nytt persikoträd.

Ha en fin fortsättning på helgen <3

1 kommentar:

HWIT BLOGG sa...

Ja det är en riktigt fin plantskola, Blekingeplantan! Härlig inredning har dom också :)
Ohh ett persikoträd! Lycka till med det nu...
Kram från Titti