tisdag 6 september 2022

Samla frö till nästa odlingssäsong


Under hösten gäller det att samla i ladorna ;-)

Så snart frön börjar mogna, börjar jag ta frö från det jag absolut vill odla kommande år igen. Utöver att redan ha plockat av gazania och luktärt har jag även fått mogen frukt från Jamaican Bell och en ettårig physalis som smakar mango/passion. Tack för det Nettan! :-)

Min egen physalis sticklings förökar jag eftersom den är minst två-årig. Annars har jag även ett par frukter kvar på busken som kan få bli frön.
Våra egna chili har ju inte mognat än, så här blir det till att invänta dem för att kunna ta frö. Hur jag ska göra med tomaterna vet jag inte riktigt, hittade ingen riktig favorit mer än möjligen en eller max två sorter. Det finns någon tomat kvar på buskarna, så de kanske blir frön istället för att hamna i salladen :o

Tisdag och idag är det äntligen dags för MediYoga, jag missade ju terminsstarten förra veckan pga av covidtrötthet.

Ha en härlig fortsättning på veckan <3

1 kommentar:

Villa Ryttarängen sa...

Kul hobby vi har. Samla fröer och odla sitt eget. Härligt. Kraaam Pia