lördag 17 september 2022

Ta hand om fallfrukt


Vi hade några blåsiga dagar i slutet på veckan, de där dagarna när alla runt omkring fick regn.
Blåsten hjälpte till att plocka ner äpplena, lite våldsammare än jag brukar, men ändå.
När äpplena dråsar ner i moss/gräsmattan blir det inte så stora skador på dem och det är enkelt att ta hand om dem.


Den här äppelsorten levererar verkligen storlek i år, väldigt lite mask och nästan ingen rönnbärsmal.


Håll tummarna nu!
Det här är första gången jag testar att göra äppelvinäger, jag lär väl veta framåt jul om jag lyckats eller misslyckats.
Enligt receptet jag hittade ska de stå och jäsa 3-4 veckor innan de rivna äpplena silas bort. Sen ska vätskan stå och klarna ungefär lika länge och till sist silas.


Spännande ska det bi i alla fall :-)


Givetvis fick det bli lite lättsockrat äppelmos också, perfekt till frukost oavsett och man är en gröt- eller yoghurtmänniska :-) Kanske kan funka som mellis till lilla barnbarnet också?

Lördag och jag har tagit hand om några kilo fallfrukt i trädgården medan maken fortsätter plocka valnötter.

Ha en fin fortsättning på helgen <3

1 kommentar:

Villa Ryttarängen sa...

Vilken rikedom att att ha äpplen och annat att skörda. Särskilt i dessa tider när allt bara blir dyrare och dyrare. Kraaam Pia