måndag 30 augusti 2021

Äppel, päppel, äppelkaka


Åhhh vad jag känner mig rik, fallfrukt från trädgården och en del är så fina att det bara är att ta en rejäl tugga <3

Maken räfsar fallfrukt flera dagar i veckan, allt för att inte locka några vildsvin till trädgården. Jodå, vi har staket och eltrådar, men ändå.......
Nu börjar äpplena mogna, de fina sållas ut och blir hushållsäpplen istället för att hamna på ristippen.


Många är angripna av äppelvecklaren, ni vet de där äckliga maskarna man kan hitta i äpplen. Några är också angripna av rönnbärsmal, men de flesta är riktigt fina.


I dag fick det bli en favorit, den som alltid efterfrågas först när äpplena är mogna. Mormors sconesäppelkaka, en lite kompakt, lagom kladdig kaka med massor av äpplen, socker och kanel.
Receptet finns HÄR eller HÄR om du vill testa.

Måndag, en ny vecka och vi ser solen för första gången på väldigt länge :-)
Måndag och jag är nyknådad, öm och alldeles väldigt trött. Men så tacksam för att kunna besöka min naparapat med jämna mellanrum.

Ha en underbar fortsättning på veckan <3

1 kommentar:

HWIT BLOGG sa...

Ohh det receptet ska jag testa för äppelkakor gillas :) Ja efter regnet kom lite solsken...skönt. Trodde både hus och bil skulle flyta bort ett tag...
Kram från Titti