onsdag 11 augusti 2021

Tappat fart


Bara så där, försvann liksom farten. 
Jag tror att de eviga regnmolnen förstör både lust och fart om jag ska vara ärlig.
Målningen har idag skett under tak och inomhus, dubbeldörrarna målar jag varannan dag och nu är bägge strukna en gång. Fortsättning följer.
Fönstret ligger, precis som det första, på golvet i vardagsrummet och idag har utsidan fått sin första riktiga strykning. Fortsättning följer. Phuii!!
Samtidigt som jag målar dörrar och fönster fixar maken våra fönsterfoder, spacklar där det behövs, skruvar loss handtag och annat smått och gott som behövs för att målningen ska flyta på.

Eftersom utomhusmålning inte var ens att tänka på, värmde jag på det nya rånjärnet, vispade ihop en smet och testade. Jag måste erkänna att det var svårt och varmt.
Nämnde jag varmt?
Jag måste komma på hur man ska kunna forma dem till rullar och strutar utan att få fingrarna fulla av blåsor.

Dessutom måste jag nog erkänna att de blev, väl välgräddade, eller ....  :o


Smaken finns där, nu ska bara tekniken förfinas :-)

Kanske rentav någon här som kan ge mig lite tips och råd. 
Gärna något recept ;-) 
Jag testade Ernst's recept, men jag minns att även hans blev lite väl mörka på tv:n.

Vi ska iallafall testa skålarna i kväll, med lite laktosfri glass från Sia och hemkokt jordgubbskooli.

Onsdag och vi har fått nästan 20 millimeter regn (ingen vattning idag i alla fall).

Onsdag och det eviga målandet fortsätter.

Ha en fin fortsättning på veckan

1 kommentar:

Unknown sa...

Det är så roligt att baka egna rån, men inte helt enkelt... Jag har hittat en pinne som funkar riktigt bra för rullrån (https://www.rekoshoppen.se/sv/artiklar/hemmet/matlagning/baktillbehr/korgboet-rullranspinne-i-tra.html) och använder detta recept till smet:
RULLRÅN

17 stycken

1,5 dl strösocker
1,5 dl vetemjöl
1,5 dl potatismjöl
1,5 dl kallt vatten
100 g smör (smält avsvalnat)
0,5 tsk vaniljsocker

Har också provat att smaksätta med citron eller kardemumma men vanilj är nog godast :-) Hälsningar Carina