torsdag 8 juli 2021

Dagliljerabatten


Det är nästan deprimerande att titta på dagliljerabatten ut mot  korsningen i år :-( (snyft)
I bakkant är det lagerhägg (som behöver ansas, jag vet) sedan ska det vara en skön blandning av dagliljor, blå bolltistel och gullrips.
Men det är bara ett stort hål där dagliljorna normalt sett växer.
Rabatten är den absolut torraste delen av trädgården, prioriteras inte med vattning och därför har dagliljorna lagt sig och blivit ett lätt rov för sniglarna.


Bolltistlarna klara sig alltid tillsammans med gullripsen, de är ju formligen ogräs (i vår trädgård).
Men så här illa har det inte varit tidigare med dagliljorna, inte ens 2018, vilket säger en hel del om hur torrt vi har det.


Rabatten ut mot gatan har klarat sig lite bättre, om dagliljorna bara håller sig friska håller sig också sniglarna borta.


Det gäller att njuta ordentligt av de få som blommar, de blommar snabbt ut i värmen och torkan.


Sen måste jag ju bara visa min"kompostodling" med majs, dekorationsmajs visserligen, men ändå.
Jag kastade höstens dekorationsmajs, som all annan vegetabiliskt dekorationsmaterial, i komposten. Döm om min förvåning när jag hade en hel grästuva i komposten. En grästuva som efter visst detektivarbete visade sig vara just dekorationsmajsen :o


Nu återstår att se vad det eventuellt kan bli av den, för blommar gör den.


Sen måste jag bara avsluta med krukorna som står i gruset, precis nedanför kökstrappan. Både palettblad och tagetes växer på och tillför färg på en annars ganska dyster norrsida :-)

Torsdag och vi fortsätter måla, maken fönsterfoder och jag fönsterbåge.

Ha en fin fortsättning på veckan <3

 

Inga kommentarer: