tisdag 27 juli 2021

Kallbryggt te


Jag är en teälskare av stora mått och har varit ända sen tonåren. Genom åren har det blivit många olika sorter. Jag dricker både, svart, grönt och vitt. 
Ibland kan det även slinka ner lite rooibois (men jag är inte så förtjust i det och det kommer ju heller inte från tebusken utan från en helt annan växt).

Eftersom kokhett te kanske inte är det godaste i sommarvärmen har jag hakat på trenden att kallbrygga te.
Superenkelt, bara att ösa ner teblad i en kanna/flaska/burk och sedan hälla på kallt vatten. Ställa det i kylskåpet att dra upp till 12 timmar, man får prova sig fram. Sen är det bara att sila av och njuta av den läskande, kalla drycken. Det allra bästa är att man kan brygga på samma blad upp till 5-6 gånger.

Just nu är det fruktteer som gäller här hemma, ett svart och ett grönt från KLCO i Varberg och ett vitt från Te-boden.

Min flaska rymmer 75 cl, är av glas och har en topp av silikon med inbyggt filter. Kanonbra om jag får säga det själv.
 

Tisdag och vi sippar kallbryggt te :-)

Ha en fin fortsättning på veckan <3

1 kommentar:

Tummelisa sa...

Hej
Var har du köpt din fina te-flaska med filter? Vill också gärna köpa en sådan, då jag tycker mycket om is-te.
Ha en fortsatt fin vecka.

Kram Tummelisa