söndag 16 maj 2021

Valnötsträdet vaknar till liv


Regnet har verkligen fått stora delar av trädgården att bekänna färg, gräset är grönare och allt ser piggare ut.
Det lilla, lilla hängande persikoträdet (Prunus Persica 'Melred Weeping') i den medelhavsturkosa krukan börjar faktiskt att slå ut. Helt klart är att övervintring utomhus är bättre än inomhus, trots att trädet bara är härdigt i zon 1-2 :o


Rabatten till höger i bild ska byta skepnad, så snart det torkar upp. Jag hatar när allt bara blir en enda stor geggamojja. 
Rabatten ska bli lite djupare, två rosor ska bort, lökar ska flyttas och det ska beredas plats för ungefär 15 dahlior !!
Jag har räknat och räknat, men jag får ändå inte ihop tillräckligt många stora krukor till mina dahlior. Några krukor har gått i kras och andra har helt enkelt blivit upptagna av annat.


Medan jag funderar, kikar jag uppåt, upp i valnötsträdets krona som börjar öppna sina fantastiska blad. Bladutspringet kommer samtidigt med att hängen bildas och blommorna börjar blomma.
Nu håller jag tummarna för att den sista nattfrosten redan varit här. 
Annars får jag nog göra en Mandelmann's helt enkelt, tända eldar under trädet och hålla eldvakt. Men det är det värt i så fall, jag älskar valnötter :-)


Söndag och det är riktigt grått ute även om det slutat regna för stunden.

Söndag och det sprakar en brasa och vi tar det lugnt i största allmänhet.

Ha en fin avslutning på helgen och en bra start på den nya veckan <3

1 kommentar:

HWIT BLOGG sa...

Ja ALLT det gröna har nu tagit fart efter en varm vecka och nu regnet...hur ska man hinna med allt??? Gräsklipparen trasig också :(
Nåja en ljuvlig tid stundar och hoppas du får mängder av valnötter i år!!
Söndagskram från Titti