lördag 1 maj 2021

Blir det något Medelhav


Först gräsklippning sedan gödning av densamma. Därefter åkte krukorna ut från garaget, alla utom pelargonerna som inte klarar vädret än.

I norr, väl skyddade för den värsta solen står alla agapanthus och ett par potatisblommor.


På insidan av planket står nerium, skyddad från nordan.


Utanför växthuset tronar än så länge bara två rosmarinbuskar, men här ska snart fyllas på så snart sista nattfrosten passerat (rent statistiskt torde det vara någon gång i den andra halvan av maj).


Någonstans ska det fyllas på med dahlior, luktärter och andra härliga sommarblommor.

Sakta men säkert bygger vi upp vår medelhavsträdgård på Småländska :-)


Är det inte underbart med alla vårlökar som blommar och som det blommar <3


Den här rabatten, precis som den mitt emot, är under uppbyggnad. Jag fyller på lite varje år. Nu ska jag bara fundera ut vilka perenner som ska fyllas på med, gärna torktåligt men inte lavendel (lavendel håller jag borta vid uteplatsen i stensättningen).

Lördag, första maj och nu borde väl ändå våren vara här?

Ha en fin fortsättning på helgen <3

4 kommentarer:

Villa Ryttarängen sa...

Ja men visst är det härligt när man kan börja ställa ut växter. Jag vågar inte ännu. Underbar vårrabatt också. Man blir så glad av alla blommor. Kraaam Pia

Villrose sa...

Rom ble ikke bygd på en dag, heter det. Blir spennende å se middelhavshagen ta form. I mens er det herlige vårløk å nyte :)
God helg!
/Irene

Lillian "sognafaret" sa...

Det gir så mye inspirasjon å se hvordan andre har det i sine hager.

HWIT BLOGG sa...

Så härligt i din trädgård! Underbart mdd alla vårlökar...jomen idag tror jag bestämt att våren kom! Och det är VINDSTILLA, bara det :)
Kram från Titti