tisdag 4 maj 2021

Dahliorna, händer det nåt


Medvetet satte jag mina dahliaknölar senare i år än förra året, men vis av detta året ska jag nog landa någonstans mitt i mellan för nästa år ;-)
Men visst händer det allt lite i påsarna, om än lite långsamt då. Totalt satte jag 21 knölar och i dag är det 15 som visat något grönt.


Jag tycker mig ändå se att det utvecklats sugrötter i alla påsar, vi får helt enkelt se hur många som är upp och i vilken storlek när vi går in i mitten av maj.


I mitten av maj tänker jag mig att avhärda dem för att sedan sätta ut dem i början av juni.
Men jag vet inte var jag ska sätta dem ;-) Jag har ju en månad på mig att lösa det :-)


De flesta dahliorna går i mörkt (nästan svarta) med dragning åt det rosa och några är mer åt det rosa hållet.


Frösådderna går lite sisådär, dels tror jag det beror på såjorden och dels på att det varit lite kallt utan värmeplattan och drivhuset. Men måste jag välja mellan bladlöss och dålig tillväxt, väljer jag faktiskt det senare. Den här veckan kommer gå åt för omskolning till riktig jord!


De fyra olika sorterna med bondbönor växer riktigt bra och ska ut på avhärdning i eftermiddag. Kommer sedan att sätta dem tillsammans med nysådda för att dra ut lite på skördeperioden :-)

Tisdag och vi fick ett rejält regn igår (14 mm) och nu regnar det igen :-)

Ha en fin fortsättning på veckan <3

1 kommentar:

Villa Ryttarängen sa...

Det se ut som ett proffsväxthus tycker jag. Vilken ordning och reda. Kraaaam Pia