fredag 21 maj 2021

Frossa i väldoft


Så underbar att bara gå utanför dörren och kunna plocka ihop en väldoftande bukett :-)

I våra blandhäckar och runt ett par av våra äppelträd, frodas liljekonvaljerna, ska jag vara ärlig frodas de även i grusgångarna :o
Men de är så ljuvliga och blommor som jag förknippar med pingst.


Jaaa, förresten, pingst ja. Den känner jag mig lurad på!
Sen de tog bort annandag pingst som röd dag i kalendern har pingsten liksom suddats ut.
Visserligen är vi alltid ledig på sonens födelsedag istället, men det blir så tokigt när Nationaldagen infaller mitt i veckan :o


Gullvivor är också en sån där blomma som jag förknippar med pingst och härlig försommar. Tänk bara hela hagar med gullvivor som doftar berusande :-)


Gullvivehybriderna växer i trädgården, framför allt i bokhäcken men även mitt i gräsmattan. Först var där äkta gullvivor, gula och röda trädgårdsvivor, men nu är det allsköns färger i hela spektrat från gult till mörkt rött.


I går firade vi lilla barnbarnet som blev 1 månad i veckan. 
I dag firar vi fredag ;-)

Om sanningen ska fram är jag ganska utmattad av alla pollen (trots allergimediciner). Jag ser ju att det är mängder av pollen, men jag misstänker att det är rejält höga halter av björk som flyger omkring.
Men, men, det skulle väl bli regn framöver och då lägger det sig. Inget ont, som inte har något gott med sig :-)

Fredag och jag ska vattna upp mina krukor och odlingar i väntan på regnet.

Ha en underbar fredag och en fin start på helgen <3

2 kommentarer:

Villrose sa...

Åh, den duften! Skulle jo ha vært i skogen og plukket. Vetom et sted i nærheten, men det bare regner og regner...
God helg!
/Irene

Villa Ryttarängen sa...

Liljekonvaljerna är inte riktigt utslagna ännu men vi ska leta idag på ett soligt ställe. Fina buketter du har. Kraaam Pia