lördag 28 mars 2020

Öland - sol, lärkor och strandade sälar


Det gäller att ta tillvara på vårsolen.
Vi valde att njuta på solens och vindarnas ö, Öland.
Vi började dagen med att hämta upp en låda kött på Mysinge kött, vi köpte finfika hos Fredrik och drog söderut på den underbaraste av öar.


Vi satte oss och lunchfikade vid Bårby borg ackompanjerade av lärkornas drill, varför bryta en tradition liksom ;-)
En välgräddad rågfralla med nötsalami och brie, alltså hur gott <3


Lite sött är ju aldrig fel, speciellt inte när siktet är styrt mot Ottenby.


Det var fortfarande väldigt högt vatten och omöjligt att ta sig ut i "säl-kojan". 


Men några suddiga bilder blev det ändå ;-)

Jag inser att jag måste träna lite mer med mitt 600 mm objektiv :o


Det var förvånansvärt lite fåglar, mest de vanliga om jag ska vara ärlig.


Vi hittade i alla fall några tofsvipor på vägen tillbaka till bilen :-)


 Som vanligt lämnar man aldrig Ottenby besviken, urblåst, klitter i ögonen och allmänt lycklig.


Hjortarna spatserade som vanligt i godan ro, de är så rogivande att titta på.


Laddad med solenergi från det Öländska Alvaret körde vi nöjda hem över bron igen.

Grillen är tänd, på bänken ligger två biffskivor och väntar, hasselbackarna står i ugnen och bean är snart redo att slås ihop.

Ha en underbar fortsättning på helgen <3

2 kommentarer:

Villa Ryttarängen sa...

Åhh jag blir så avundsjuk här. Tack för bilderna så man ändå får en liten känsla. Kraaam Pia

HWIT BLOGG sa...

Jag går en promenad varje morgon eller kväll runt Bårby borg...det är fint där :)
Ha en fin söndag!
Vårkram från Titti