söndag 15 mars 2020

Det luktar inte nybakat ;-)


I veckan som gick gjorde maken och jag ett snabbesök hos de här trevliga damerna och deras ägare i Långasjö.
Många får var det och många lamm kommer det att bli inom kort.


 Den bamsiga baggen visar vilken otroligt fin päls hans damer haft innan de blev friserade.


Från Långasjölamm gör vi ett raskt hopp till den rostiga rabatten och alla vårlökar som är på väg upp. Just de där vårlökarna som verkar locka traktens rådjur till vår trädgård :o


Jag har sprutat med Tricogarden, men det är ju nya lökar som tittar upp varje dag. Helt ärligt hinner jag inte gå ut och spruta varje dag.


Det är nu som fårdamerna kommer in i bilden igen, eller rättare sagt det som blev över när de fick sin sommarklippning.


Rabatten är numera täckt med ull och jag kan lova, det luktar inte nybakat ;-)


Mjukt och fluffigt ända till det blev vattnat.


Ullen är dränkt för att inte lyfta och flytta över till någon av grannarna i stormbyarna.


Jag kan stå ut med doften och kanske till och med vänja mig bara jag får behålla mina växter i fred.

Två stora säckar med ull hämtade vi, en säck för prydnadsväxterna som attraherar rådjuren och en säck för täckodling i köksträdgården.

Söndag och jag är tacksam för de två trädgårdsdagarna den här helgen bjöd på :-)

Ta hand om er och ha en fin start på den nya veckan <3

2 kommentarer:

Charlotta sa...

Så ombonat och fint det blev. :) Hoppas att det också håller de tulpansugna rådjuren borta.

Ätliga trädgården sa...

Nu kommer du definitivt att få ha lökarna i fred! Jag brukar nöja mig med några tussar här och där och vid rosenbuskar och murgröna gör jag bollar och sätter på armeringsjärn. Det är verksamt även när det slutat lukta. Nackdelen är ju att man måste flytta all ull när det ska gödslas, men vad gör man inte.
Ha det så gott
/Anette