söndag 1 september 2019

Riktigt hett


I går tog vi oss en tur ner till Skåne. Vi hade bestämt oss för att premiära på Skånsk Chilis självplock :-)


1,5 kg chili och en hel drös av deras heta såser fick följa med hem.
Jamen se där där, där syns ju även lite mjöl som införskaffades längs vägen, emmer och svedjeråg från Limbacka kvarn. Ska bli jättekul att baka med :-)


Eftersom solen lyste från en klarblå himmel och termometern i bilen visade på strax under 30. Letade vi oss fram till ett ställe för picknickkorg och badkläder.


Valet föll på Ålabodarna, jättemysigt och förvånansvärt lite folk.
Ett dopp i böljan den blå som knappt svalkade. Gissar på 23-24 grader.


Vi tog en sväng in på Majas Cottage, som jag länge velat besöka. Ni kanske minns att jag brukar köpa en eller ett par av deras lyktor per år. Dels är de himla fina och dels går en del av pengarna till någon av Cancerfonderna. Vad jag handlade får ni se en annan gång.


 I dag har vi tagit hand om den färska chilin, dels rökt i smokern och dels lagt in.

Fram till dess att åskovädret brakade lös, lagade jag de nya vildsvinsskadorna. Jag har grävt singel och snyggat till runt den nya kryddrabatten.

Men nu tror jag baske mig att det är dags för en dusch och sen ett stretchpass, för att säkerställa att det går att komma ur sängen i morgon.


Inga kommentarer: