onsdag 4 september 2019

Nya trädgårdsplaner


I matkällaren bland gurkor, syltburkar och must står de och väntar, vårlökarna som snart ska ner i jorden.


Som jag har längtat, som jag har väntat och i dag dök de upp, de botaniska lökarna
Fyra olika sorters tulpaner;
'Turkestanica'
'Clusiana'
'Lady Jane' och 
'Polychroma'
En sorts narciss; 'Thalia'


Sen är det ju det där med att komma in i en godisaffär och allt ser gott ut, det är lätt att något oplanerat slinker ner;-)
Den här gången blev det två olika sorters allium;
'Graceful Beauty' och
'Mount Everest' 


Jag föredrar de botaniska lökarna eftersom de sprider sig, de förädlade har ju tendens att försvinna efter ett par år. 
Sen är det ju det där med allium, har du haft en kan du aldrig ha för många ;-)
Som parantes kan jag ju nämna att en tulpan som liknar 'Turkestanica' och en liten röd botanisk tulpan fanns när vi flyttade in i huset för över trettio år sedan, de fanns fortfarande kvar i våras och blommade så vackert där man minst anade det.


Nu återstår bara att fundera ut hur och var de ska planteras. Jag ska kunna njuta av dem och de ska vara lätta att skydda mot både hjortar, rådjur och vildsvin. 
Hjortdjuren har jag botemedel mot, Tricogarden och blodmjöl. Grisarna har jag ju inte kommit på något mot än, men det finns ju elnät som min kusin tipsade om :-) Snart så!

Om ni undrar, så har jag beställt mina lökar genom Zetas Trädgård. Den enda jag litar på när det gäller nätshopping av växter, bra kvalitet på både växter och leverans.

Onsdag och någon släckte lampan :o
Ha en härlig fortsättning på resten av veckan <3

Inga kommentarer: