onsdag 25 juli 2018

Ny inspiration


Låter det inte helt underbart att kunna göra allt från marmelad och ketchup till kimchi och mozzarella? ;-)

I systrarna Monica och Lisa Eisenman’s nya stora kokbok är det närmare 500 recept på grönsaksinläggningar, kryddblandningar, chutney, korv, surdegsbröd, vinäger, såser, yoghurt och mycket, mycket mer och allt görs från grunden.
Måltidsakademien i Grythyttan utsåg boken till årets bästa kokbok 2017. Motiveringen löd ”Landets aspirerande mathantverkare har fått sin heliga skrift. Om man vill frambringa ost, kimchi, marmelad, snacks, läsk, eller torka kött – allt finner man i detta vackra verk. Sällan har en grundkokbok varit mindre grund och mera grundlig.”

Att det där med att laga från grunden tilltalar mig är ju ingen hemlighet och det var just det jag fastnade för.
Dessutom vill jag slippa de onödiga tillsatser jag kan och jag skonar gärna vår miljö genom att göra själv, oftast är det hälsosammare, billigare men framför allt godare.

Så fort temperaturen blir lite mer normal, ska jag minsann experimentera med både det ena och andra med hjälp av den nya boken.
Fram till dess fortsätter jag med mitt skåp, nu är det dags för vaxning. Spännande, spännande!

Ha en härlig fortsättning på resten av veckan <3

Inga kommentarer: