måndag 4 juni 2012

Trädgårdsuppdatering ........


.... det har varit liiite glest mellan trädgårdsinläggen - men det har sina skäl. Typ regn, storm och iskyla :o

De lila alliumbollarna står i full blom bland randgräset på framsidan. Bollarna blir bara fler och fler för varje år - men jag låter alltid "fröbollarna" stå kvar i landet  till våren.


Trots min ambition att skapa en 40-50-tals trädgård, tar mormorsblommorna över fler och fler av de en gång existerande rabatterna. Som här idet avhuggna hörnet av vårtomt, aklejor i alla de färger, tillsammans med dagliljor, bolltistlar och allsköns andra blommor.


Nu kan vi stoltsera med en nyfriserad syrénhäck mot norr, japp vi klipper den :o Inga blommor i sikte här inte, men en bred, grön häck som fångar nordanvindarna. Det gula huset är inte vårt, utan våra kära grannars.


Har ni sett så tätt våra persikor sitter, snart dags att gallra för att få lite storlek på dem som ska få nå mogen ålder.


Sötaste, lilla, jag tror det är en murreva. Blomman liten som en lillfingernagel, men ack så söt. Trivs bland allt grus och stenar utanför växthuset.

Med detta önskar jag er en skön måndag. Tjingeling

1 kommentar:

Villa Ryttarängen sa...

Ha Ha! Mitt inlägg ikväll är just allium vid randgräs. Snyggt ihop!Kram Pia