måndag 24 oktober 2011

Favoriter i köket .......


....... jaha, då var det dags för Inspirationsfabrikens tema igen. Denna gången är det köksfavoriter som ska presenteras.
Jag älskar vårt kök, visserligen är det litet och under renovering. Men huset är gammalt, med ett rent matlagningskök, serveringsgång och matsal. Pigkammare hör också till, men vi använder det som gästrum.

Jag är en bak-nörd av STORA mått, milt sagt :-) Därav blir mina favoriter åt det lite mjöligare hållet, knåda stora surdegar utan maskin är tungt och passar inte min värkande kropp. Men med lite assistans går det som en dans. Baka ut degen på marmorskiva är toppen, även perfekt för mördegar och annan småkakedeg.


KA hjälper mig med det mesta i köket, allt utom de stora bröddegarna. Eftersom jag inte har någon vedeldad stenugn, fuskar jag till det med en Gotländsk kalksten. Brödsnittare och brödnagg för att ge den perfekta ytan på brödet.


Trots att skafferiet är direkt till vänster om bakbordet måste ju kryddor och andra smaksättare vara inom räck håll. En och annan småkakeform hamnar också lätt på en armlängds avstånd.

Kika gärna i Fabriken hos övriga inspiratörer. Ha en härlig måndagskväll. Tjingeling

4 kommentarer:

Annie - Annalunda sa...

Åh vad fint och inspirerande! Kryddtället är verkligen läckert och vem skulle inte vilja ha en KA?

Kram Annie

Maria sa...

Jättefint med en sådan stor hushållsreda.

Johanna Stålros sa...

Så fin kryddhyllan är!Verkligen inspirerande bilder. Kram johanna

Lisbeth Williams sa...

Sitter här i soffan och gör en runtur bland Fabrikens alla fina kök.
Ja du, det har nog blivit några kryddhyllor som dina, som jag fiskat upp ur överfulla rivningskontainrar under åren. Kul att se att de uppskattas på nytt.
Ha en riktigt skön helg önskar din Fabrikskollega Lisbeth, med bloggen http://inredningsdesigner.blogspot.com/