tisdag 13 juni 2023

Trädgårdsvandring


Kommer man gåendes och letar upp vår gatuadress  välkomnas man av två alternativ, två grindar som leder in i trädgården. På de fyra grindstolparna står 4 TUNGA gjutjärnsurnor med liksidiga planteringar. I år är det dahlian "Bishops Children" och en krasse som jag inte för mitt liv kan komma ihåg namnet på :o
Gjutjärnsurnorna kommer från min arbetsgivares gjuteriet. Någon gång under alla år jag varit där, erbjöds vi anställda att beställa urnor. 


Från den ena grinden kan man välja trappa att gå upp på, antingen den stora entrén till vänster eller rakt fram köksentrén. Grusgångarna är extremt fulla av ogräs/gräs och har inga kanter alls att tala om. Men ska jag vara ärlig, har annat varit högre prioritet.


Även i skuggan under valnötsträdet trivs ogräset :o Men även många av de krukor som placerats ut, mest dahlior som ännu inte bekänner färg.


Runt växthuset ser det mest ut som vanligt, lite sämre växtlighet i lådorna bara. Jag vet inte om det är jorden ........ Ger det väl lite mer tid, sen får jag väl fundera på om jag ska byta jord och plantera nytt helt enkelt.
I flasktorken trivs luktärterna och knopparna är stora :-) I olivhinken står gladiolus, några i knopp och några är bara blad än så länge.


Det blir riktigt varmt i växthuset och numera räcker det inte med vädringsluckorna utan även dörrarna står öppna, givetvis med kompostgaller för. Vill ju inte ha in grannarnas katter!


Här syns det verkligen hur torrt det är! Inte bara gräsmattan lider, även magnoliorna lider av att inte få vatten, delar av buskmagnolian och stjärnmagnolian har helt enkelt dött. Får klippa ur dem ordentligt och hålla tummarna för att de orkar komma igen.

Tisdag och jag är så trött, sover riktigt dåligt när det blir så varmt i huset.

Ha en fin fortsättning på veckan<3

Inga kommentarer: