söndag 12 mars 2023

Årets första sådd


Efter förra årets misslyckade chili- och tomatsådd, bestämde jag mig för att vänta till början av mars. 
Där är vi alltså nu och årets första sådd är avklarad, mestadels eget frö. Med andra ord en chansning!
 

Årets första sådd är gjord i plasttråg för vindruvor, perfekt med egna små drivhus till varje sort. Speciellt när man inte vet om fröna tänker komma upp eller inte.
Sju plasttråg totalt, tomater i tre av dem, de är i det lilla formatet och väldigt söta, 'Vilma' - körsbärstomat,  'Nebolshoy Limon' - fönstertomat och en svart miniplommontomat med okänt namn.
Chili i ytterligare tre tråg, Jalapeno Early, padron och Jamaican bell.
I det sjunde tråget är det Nettans Physalis.

Jag hoppas nu att golvet i vardagsrummet är tillräckligt varmt för att få fröerna att gro, annars får jag hitta på något annat. Jag tänker vänta in i det längsta med att plocka fram värmemattan, synd att slösa på elen om det inte behövs.

Nu ska jag bara leta fram resten av såkärlen jag brukar använda, de långsammaste grönsakerna och blommorna behöver också snart sås, om någon vecka eller så :-)

Söndag och maken har preppat gästrummet för eldragning medan jag lekt med mina fröer ;-)

Ha en fin avslutning på helgen och en bra start på veckan <3

1 kommentar:

Villa Ryttarängen sa...

Vist är det härligt när man kommit igång med sina sådder. Perfekta planteringstråg. Nu är det bara att hålla tummarna för att det gror. Kram Pia