lördag 18 mars 2023

När förkultiveringen tar nya proportioner


Även om den här lördagen bjöd på varmare väder, var det ändå inte riktigt vad jag hade hoppats på. Regn, regn, regn och en gråskala som heter duga. För att drömma mig bort, mot varmare årstider och sol, plockade jag fram min frölåda igen.
Jag valde ut några fröpåsar för förkultivering, lite sommarblommor och kål.


Kan väl säga att det blev några fler fröpåsar än planerat :o
Bara ett litet fåtal sommarblommor kvarstår att så, några av dem förkultiverar jag i april-maj (vallmo, solros, krasse, blomsterböna) medan andra sås på plats (ringblomma och sommaränggsblandning).
De här blev jag extra sugen på:
stjärnflocka, sommarlövkoja, blåklint, dahlia, praktvädd, rosenskära, vaniljtagetes, gazania och tre sorters luktärt
fänkål, röd spetskål, vit spetskål, salladskål, brysselkål, savojkål och purjolök


Jag fick helt enkelt plocka fram den stora drivhustunneln som normalt sett används i växthuset. Men att ställa upp tunneln i växthuset med värmematta, hade inte varit snällt på plånboken. Nu får helt enkelt vardagsrummet agera drivhus ett tag :-)

Även chili och physalis från förra veckans sådd fick flytta in i värmen. Tomaterna hade redan grott och hamnade i stället under ledrampen i köket.


Lördag och ytterligare ett gäng druvlådor står med såjord och frön.

Ha en fin fortsättning på helgen <3

1 kommentar:

Villa Ryttarängen sa...

Men tänk så bra att ha plats och ljus för alla sådder. Underbart. Kraaam Pia