fredag 24 mars 2023

Nöjd, norrsken och vår


Det har varit glest med inlägg ett tag, men det är inte alltid det blir som man tänkt. Speciellt sådant man inte kan påverka själv. Men det var definitivt inte det, inlägget skulle handla om, för jag är allt annat än nöjd med min jobbsitation för stunden.

Däremot, såg ni norrskenet i natt? 
Tittade en stund, men var lite för trött för att vänta ut det allra bästa. Men jag tycker ändå att det är häftigt att kunna se norrsken så långt söderut och trots att vi inte bor i totalt mörker.


Nu är jag äntligen klar med min norskinspirerade tröja. Jättefina färger och härligt mönster :-)
Perfekt för dagarna som kommer med kalla morgnar och ljummet när man ska hem från jobbet.


Låter kanske lite skrytigt och säga att vi har vår, men vi har haft över tio grader ute. Visserligen mitt på dagen, men ändå :-)
Julrosorna har nästan orkat lyfta sin huvuden.


Tycker den här mörkt röda är så himla vacker, påminner om de som svärföräldrarna hade i sin trädgård.


Även de vita börjar blomma, även om mina vita inte alltid är vita, en hel del skiftar i rosa. De frösår sig hej vilt och antar egentligen alla färger från vitt till mörkt röda.


Hudtandsliljorna börjar visa sina fläckiga blad, och jodå, de är sprutade med TricoGarden ;-)


Magnoliaknopparna har fortfarande sina mössor på sig, det är tur, det ska ju bli lite kallare nästa vecka igen.


Alltså, nästan en tår i ögat!
Se så många krokusar det ändå blev kvar trots att jag trodde vildsvinen tog allihop. En del blev nog bara omkringknuffade :-)


Jag kan väl säga så här att krokusarna sitter inte längre där de planterades efter förra vårens täta vildsvinsbesök i trädgården. Men nu känner jag att jag orkar ta itu med alla skadorna, så snart det blir lite varmare tänker jag reparera och så in gräsmattan, fylla på med ny jord i rabatterna och ta bort det som är helt förstört.
Fram till dess njuter jag av de helt utspridda lökarna, för det betyder att jag kan flytta tillbaka en del.


Vem kan påstå att man inte blir glad av gult, i alla fall de första gula vårblommorna.


Snart kommer även påskliljorna, knopparna står redan i givakt i rabatterna och gräsmattan.

Fredag, äntligen fredag!
I dag tänker jag bara flytta runt mina sådder, de behöver ställas svalt eftersom jag inte ids tända upp den stora växtbelysningen i år.
Sen ska jag laga en god middag, parmesankyckling med hemslagen bea och pommes på lokalproducerad potatis :-)

Ha en härlig avslutning på veckan och en bra start på helgen <3

2 kommentarer:

HWIT BLOGG sa...

Varje vårblomma är gudomlig, och ack så efterlängtad...
Norrskenet missade jag tyvärr. Måste ha varit vackert!
Kram från Titti

Villa Ryttarängen sa...

Vad fin din kofta blev. Jag har missat norrskenet varje gång det synts här. Vårblommorna ser jag inte heller för det är så mycket snö. Usch! Nu längtar jag till värme och sol. Kraaam Pia