onsdag 17 november 2021

Hyacinter och amaryllis


Visst får man?

I hallen står de första vita hyacinterna med grå mossa i en underbar skål tillsammans med granlyktorna från Kähler. Skålen är för övrigt en kär present.
Vita hyacinter för att de har svagast doft, ofta får jag ändå ställa ut dem när de slagit ut som mest.
Migrän och blommor med stark doft går inte ihop.


Lite lagom pyntat i hallen så där två veckor före första advent.


Jag har svårt att gå förbi hyacinter när de står framför näsan, även om jag får leta efter dem ;-)


Jag kostade även på mig en amaryllis, en jättelök. 
Jag hoppas att den håller vad den lovar, många klockor på många stänglar i det mörkaste röda man kan tänka sig :-) Carmen är dess tjusiga namn och det lovar ju gott så långt.
Kan tänkas att den tar lite tid på sig innan den blommar, men då får jag njuta av hela tillväxtstadiet.


Soppterrinen blev helt perfekt, lite vaxat papper för att skydda terrinen och sedan massor av grön mossa.

Onsdag och även skåpet i matsalen är lite lagom pyntat.

Ha en fin fortsättning på veckan <3

1 kommentar:

Villa Ryttarängen sa...

Det är ju bara så härligt med dessa lökväxter denna årstid. Själv har jag testat att spara och försöka väcka liv i gamla amaryllislökar. Kraaam Pia