måndag 27 januari 2020

ChiliLover


Det här med att odla chili och paprika <3
Enligt mig kan man aldrig få för mycket av det goda, varken chili eller paprika. Men det gäller att välja chili med smaklökarna inte efter hur häftigt starka de är :o

Jodå, vi har testat!
Scorpion bär väldigt mycket frukt men är nästintill omöjlig att äta och flera med den.


Vi köpte boken Chiligaraget, efter tips från Titti, och den får bli lite av vår bibel i år. 
Boken, google och studiebesök! 
Vi hade ju lyckan att kunna åka till Skånsk Chili´s självplock förra sommaren, det var helt underbart och öppnade våra ögon för nya möjligheter :-)

Vad gör vi med all chili?
Röker, torkar, lägger in, mjölksyrar, såsar och äter i alla dess former :-)


Nu håller jag alla tummar jag har för att vår investering i odlingstunneln i inlägget innan kommer att ge resultat, tidiga chili :-)

Måndag och golfkurs!

Ha en härlig fortsättning på veckan <3

2 kommentarer:

Villa Ryttarängen sa...

Ja jag funderar en hel del över vilken sort man ska välja. I år ska jag odla sweet banana hoppas på att den är lite mild. Ser gott ut i dina burkar. Kraaam Pia

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Mmm ... som vackra stilleben och boken verkar intressant. Den ska jag kolla efter på trädgårdsmässan där dom brukar sälja massor av böcker. Håller med om att chili och paprika är ett måste. Förut experimenterade jag mer, odlade chilisorter för att det var kul. Nu har jag begränsat mig och fastnat för några som jag odlar för att lägga in, torka, ostfylla mm. Fast ett par har jag för att dom är vackra också :) Jag sår mina runt den 8 februari. Snart dags alltså ...

Ha en bra vecka!
Anita