tisdag 28 januari 2020

DahliaFrossa



Det kom ett mail från min favoritträdgårdsmästare, Victoria (Zetas Trädgård), med en påminnelse om att det var hög tid att lägga beställning på årets dahlia knölar.


Vi har inte haft dahlior i trädgården på över 20 år, men efter förra årets kurser och många besök hos Fiddekulla Trädgård kände jag att tiden var mogen.

Eftersom jag bestämt mig för krukodling, till att börja med, vågar jag inte ta mer än 10 st. Jag ska ju hinna med att ta hand om alla krukor!
Automatisk bevattning i all ära, men man måste hinna med att se efter eventuella skadedjur också.

Bilder från Zetas Webshop
10 st var planen, 10 st blev beställda efter mycket vånda. 10 st olika, olika färger, olika former och olika storlekar.


Leveransen är planerad till nästa vecka. Jag har tänkt mig att förodla dem efter konstens alla regler för att få både tidig och långvarig blomning. Fortsättning följer.


Tisdag, en riktigt grå och fuktig tisdag
Tisdag och det är dags att vända på första dörren och måla andra sidan helt enkelt.

Ha en fin fortsättning på veckan <3

1 kommentar:

Villa Ryttarängen sa...

Dahlior är så fina men jag som inte vet vart jag ska förvara knölarna på vintern känner mig lite tveksam. Fina dom du beställt. Kanske man skulle testa ändå bara några. Kraaaam Pia