måndag 25 mars 2019

Vårfrudagen


Vårfrudagen – Marie bebådelsedag – är en kyrklig högtid som historiskt sett också markerade vårbrukets början. Enligt evangelierna fick jungfru Maria denna dag av ärkeängeln Gabriel veta att hon var havande. Numer förknippar vi denna dag med våfflor. 

Jag började faktiskt fundera när det enligt min kalender var Jungfru Marie bebådelsedag i går och idag är det Marie bebådelsedag? 
Förklaringen är att Marie bebådelsedag fram till 1953 var en röd dag i den svenska almanackan. När helgdagen avskaffades, flyttades det kyrkliga firandet av jungfru Marie bebådelsedag till den söndag som infaller mellan den 22 och 28 mars. När påsken infaller tidigt högtidlighålls jungfru Marie bebådelsedag söndagen före palmsöndagen. 
Det icke kyrkliga firandet av Marie bebådelsedag/vårfrudagen ligger kvar den 25 mars. 
Men varför inte passa på att fira bägge och ta våfflor två dagar i rad ;-)


Vårfrudag, måndag och återigen start på en ny vecka, dessutom är det den sista veckan i mars.

Förra veckan detoxade jag och den här veckan är det dags att försöka öka intensiteten i träningen, om nu min kropp vill vara med mig vill säga.

Ha en härlig fortsättning på resten av veckan <3

Inga kommentarer: