fredag 29 mars 2019

Vårspaning, ........eller inte


 Min tanke den här våren, var att ha en vårspaning varje fredag. Men den här veckan har det ju, näst intill, varit våryra varje dag. Istället får ni en glimt från växthuset och övervintringen i garaget.

Som ni vet kommer det befintliga växthuset att bytas ut under våren. Så roligt det ska bli!
Om någon är aspirant på det gamla, i befintligt skick, är det bara att höra av sig.
Det hämtas nermonterat under senvåren/försommaren, utan monteringsanvisningar, i Vissefjärda.
(sök på växthus i sökfältet, så finns det bilder även från utsidan)
I växthuset bor just nu rosmarin, lavendel, nerium, bounganvillea, citron, hortensia och kamelia.


I duschkabinen bor just nu en lime med sköldlössangrepp :o
Jag bir så ledsen på sköldlössen som jag inte blir av med. Jag trodde att jag gjort mig av med både lössen och bärarna, men tydligen inte.
Eventuellt kommer det att medföra att mina nuvarande hyresgäster i växthuset helt enkelt blir vräkta och hamnar på komposten istället för att flytta in i det nya växthuset.


I garaget har bl.a. fikon, pelargoner, agapanthus och en del knölar övervintrat. Under de närmaste veckorna ska de få ny jord och flytta ut lite ljusare. Vart har jag inte bestämt ännu, men det lutar åt att altanen plastas in i väntan på den riktiga värmen utan frostnätter.


Uppe i huset övervintrar våra stora hibiskusar, de har sen ett par veckor tillbaka fått sällskap av ny rosmarin och ett nytt citron- och apelsinträd.


Eftersom vädret bjuder på riktigt härligt vårväder kan jag väl ändå bjuda på ett tydligt vårtecken:
Skitig bil med Sommardäck ;-)

Ha en fin fredag och en underbar helg <3

Inga kommentarer: