torsdag 8 februari 2018

Ta hand om magen, eller var det maten


Nördig eller intresserad? Det överlåter jag till er läsare att bedöma.
Oavsett vilket, vi lagar vår mat, till största delen från grunden, bakar vårt mat- och kaffebröd och vi odlar lite av vår grönsakskonsumtion. Nej vi jagar inte, men det händer att fiskespöna kan åka fram.

Eftersom intresset även sträcker sig till hälsa kunde jag inte låta bli att beställa dessa två böcker av Lina Norrby Aurell och Mia Clase

Så här skriver författarna själva om sina böcker:

Food Pharmacy
Vad har goda bakterier, Platon, gröna bananer, vetenskapliga studier, kärlek och gurkmeja gemensamt? Att leva ett så friskt liv som möjligt är till stor del kopplat till vad du äter.
Boken handlar om hur du äter den mest hälsosamma och antiinflammatoriska maten, och allt serveras med en rejäl portion humor. Det är en berättelse om inflammation, tarmfloror, onda och goda bakterier, vetenskapliga studier, hypokondri, metaanalyser, gurkmeja och antiinflammatorisk mat – dessutom förklarat på ett lättillgängligt sätt. Med recept och fakta om de antiinflammatoriska hjältarna i köket – som du snart inte kommer att kunna vara utan.
All fakta är väl underbyggd genom professor Stig Bengmark, f.d. chefskirurg och klinikchef på Lunds universitet, med över 30 års erfarenhet av forskning på magens bakterier och hur maten vi äter påverkar kroppen.

Food Pharmacy - Kokboken
En antiinflammatorisk kokbok framtagen i nära samarbete med tarmfloran
Här är kokboken som förenklar vardagen. Den vänder sig till alla som vill börja jaga näring och äta mat som gör tarmfloran gott och håller inflammationen (och många sjukdomar) borta.
Recepten innehåller mängder med grönsaker, en del nötter och kryddor för smak och antiinflammatorisk boost, tillagade på ett så skonsamt sätt som möjligt för att bevara så mycket näring som möjligt. Rätterna är gluten-, mjölk- och sockerfria och noga provlagade för att smaka riktigt gott.
Det är ingen diet utan hälsosamt mat för alla. Och den bygger på exakt de råd alla experter faktiskt är överens om – ät mycket grönsaker och skippa sockret!

Jag kan även tipsa om deras blogg: https://foodpharmacy.se där även deras podd är tillgänglig.

Om det fungerar får framtiden utvisa och jag lovar att återkomma i ämnet.

Dags för mig att skifta över till psykologi istället.

Ha en härligt slut på veckan <3

1 kommentar:

Villa Ryttarängen sa...

Jag tycker detta är så spännande och har läst massor. Gissa hur dum man känner sig när läkaren säger att det man äter inte spelar så stor roll för tarmarna. Jag orkade inte argumentera. Jag vet ju hur viktigt det är. Tack för boktips. Kraaaam Pia