tisdag 13 februari 2018

Udda


I matsalen står ett apotekarskåp med tung last ;-)
Här står nämligen den lite mer udda delen av porslinssamlingen. Det mesta av det här porslinet används som rekvisita när jag fotar mat :o
Det är kannor, kaffekoppar, tekoppar, glas, tallrikar och det mesta är udda i antal men ack så fina.


Servisen Hagtorn som designades för Gustavsberg i början på 1900-talet är ytterligare en av mina favoriter. Det började med några få tallrikar och något uppläggningsfat från min mormor, samlingen har faktiskt växt därefter. Soppterrinen är ett riktigt fynd :-)


En del tallrikar har säkert förolyckats genom åren. Någon räddade en mattallrik och sju assietter av det här jättegulliga porslinet som är helt omärkt.


Av de här finns endast en assiett och en mattallrik, men oftast fotar jag ju bara ett upplägg ;-)


Från svärföräldrarnas sommarstuga kommer de här två tallrikarna, en djup och en flat. Riktigt härligt mönster, vad det är?? Ingen aning, tallrikarna är helt omärkta.


Även de söta Rörstrands tallrikarna kommer från svärföräldrarnas stuga. Tyvärr är de också i udda antal, ett par av varje. Någon som vet vad de heter? På undersidan står bara UU.

Nu får jag nog stuva in tallrikarna igen och ta tag i den här tisdagskvällen.

Ha en härlig fortsättning på resten av veckan <3

Inga kommentarer: