onsdag 20 april 2016

Teknik frustration


Vilka hemska timmar! Ni kanske kan ana känslan när några hundra tusen bilder helt plötsligt inte går att komma åt på något som helst sätt.  Allt på grund av en sketen uppdatering på datorn! 

Bara en liten varning; har du som jag hade ntfs formaterade externa hårddiskar, uppdatera inte operativsystemet på din Mac. Eller gör det på egen risk!

Efter fem timmars frustration i går och ytterligare fem timmar idag har jag just nu i alla fall en Mac formaterad hårddisk, till priset av att alla bilder fick raderas. Många fanns det back-up på, men inte alla. Klantigt!! Jo jag vet!!

Tyvärr kan den Mac formaterade hårddisken inte läsas i en PC, så den andra hårddisken avvaktar jag med - det kanske kommer något drivrutinsuppdatering :o
Så trots att jag hela tiden kört med dubbla hårddiskar, får den kortsiktiga lösningen bli en variant med ytterligare en hårddisk och funderingar på om en NAS kan lösa problemet på lång sikt.

Fy vad jag hatar teknik det ska bara fungera!!

Vad har då citronen och lime frukterna med saken att göra? 
Ni har väl hört uttrycket - En olycka kommer sällan ensam?
Jag kunde konstatera att vi härbärgerat en hel myrstack i citronkrukan, som dessutom tagit limen i besittning. Med andra ord var det bara att skörda och sen lägga ut myrgift. Jo jag vet, man ska inte, men nöden har ingen lag i det här fallet.
Jag hoppas bara att giftet försvunnit till nästa skörd är klar, det vill säga de blommor som finns nu behöver ju nästan ett år på sig till mogen frukt.


Avslutar med en tebild, eftersom jag är så himla sugen på te :-) En kopp grönt te innan läggdags är ett bra sätt att varva ner efter två dagars total frustration.

Ha en underbar onsdagskväll och en bra start på morgondagen. Tjingeling

1 kommentar:

Meta sa...

Önskar dig verkligen en bättre dag i dag. Ja du teknik det är nog det värsta gisslet som finns för när man som best behöver den så är det paj.
Det där med citronerna var inte kul. Vill ju helst inte slänga ett sånt träd, det fick jag göra med en annan växt för det gick inte att få bort dom.Du kanske ska byta jord och spolar rötterna så går det säkert bra.
Fråga nån som vet först. Min salvia dog efter en sån procedur.
Ha det gott och njut idag ännu en solskensdag
Kram Meta