tisdag 26 april 2016

Möten


Ett alldeles underbart möte, ett möte mellan två väldigt olika, ett möte alldeles väldigt lyckat. Ett möte mellan helleborus och fritillaria, ett möte mellan julros och kungsängslilja.


Eftersom kylan håller i sig, håller även knoparna ihop sig. För en gångs skull hinner jag med att se allt som är på väg upp och som faktiskt blommar. Jag hinner njuta av de sällsamma mötena som vår natur skapar slumpmässigt.


Röda, orangea eller gula, alla färgerna finns i trädgården. Överallt slår vivorna ner sina frön och de sprider sig hejdlöst till min mans förtret (han får ju klippa gräset runt dem) :o


Jag upptäckte, vid dagens runda, att även andra gula blommor börjar komma, ni vet de där gula som är ett hel...e att bli av med, men vars späda blad är goda i sallad och de gula blommorna ger fantastiskt god sirap. 
Visst är det maskrosorna ;-)
Jag brukar plocka de första blommorna så snart de tillräckligt många som kommer på en gång, men sen åker maskrosjärnet fram. Hur mycket jag än rensar har jag ändå alltid till ett sirapskok året efter :o

Ha en underbar kväll. Tjingeling

2 kommentarer:

Villa Ryttarängen sa...

Åhh så fint. Här är det så kallt att man knappt vill sticka ut nosen. Kraaam pia

Meta sa...

Nog är det fantastiskt att det i alla fall växer blommor, även om det tar tid att slå ut för dom.Det var en fin kombo du fick att njuta av.
Ha det gott mitt i veckan. Nu hoppas vi på bättre väder.
Kram Meta