tisdag 28 februari 2012

Höjden av vardagslyx......


.......att baka är rena terapin och en sån fantastisk avkoppling! Jag försöker hinna med att baka varje helg, men lyckas väl kanske inte riktigt alltid med det. Men å andra sidan behöver vi sällan lida brist på bröd, det blir ju oftast flera sorter på en gång.
Surdegsgrund finns alltid i mitt kylskåp sen några år tillbaka och jag bakar bara på ekologiskt mjöl, det jäser och smakar så pass mycket bättre.


"Skrotfrallorna" är bakade på råg- och dinkelsurdeg, med skållade krossade korn av olika sädesslag och massor av olika fröer.
Jag brukar pensla mina bröd med vatten och ha på boveteflingor och lite olika sorters frön. När jag gräddar dem häller jag kallt vatten i en långpanna under plåten. Bröden spricker upp fint och får en härlig skorpa.


Det fick även bli lite rostbröd till den härliga citrusmarmeladen och till varma mackor.

I kväll blir det äntligen lite yoga-träning igen. Ha en underbar tisdag. Tjingeling

4 kommentarer:

Villa Ryttarängen sa...

Ditt bröd ser ju fantastiskt ut, önskar jag kände samma glädje inför bakningen. Kram Pia

4U2 sa...

Om man bara kunde ta sig in via datorn och ta en bulle! :)

Unknown sa...

Åh, vad huslig du är och donar! Jag blir helt överinspirerad:)
Kram och tack för det!

himlaverket sa...

Kul att du tittade in till mej, så jag hittade din fina blogg.
Kram ulla