torsdag 2 februari 2012

Får jag ......


...... fresta med ett litet fredagstips???

En riktig vitlöksboost, så här i förkylningstider. Hemgjord pasta, kryddiga frikadeller i mustig tomatsås och färskriven parmesan. Till det en Velletri Riserva (22314), en helt fantastisk kombo!! Matglädje på hög nivå ;D

Hemgjord pasta för 5 personer:
5 dl durumvetemjöl, 3 ägg, 1,5 msk olivolja, 1 tsk örtsalt, 2 msk vatten.
Blanda nästan allt mjölet med resten av ingredienserna. Arbeta degen blank och smidig. Lägg in den i platsfolie och låt den vila svalt minst en timme.
Dela degen i fyra delar och kavla degen i pastamaskin till näst tunnaste läget eller kavla tunt på mjölat bakbord. Skär till tagliatelle i pastamaskinen eller med en vass kniv. Mjöla pastan och låt den vila/torka några minuter.
Koka pastan i omgångar i rikligt med saltat vatten i 3-4 minuter. Låt pastan rinna av i durkslag och olja lätt. Servera med din favorisås. Vi gjorde frikadeller och en fantastisk tomatsås.Yummi!!

Dags för föreläsning igen! Ha en härlig torsdagskväll. Tjingeling.

2 kommentarer:

Villa Ryttarängen sa...

Gillar att göra hemgjord pasta fast jag har ingen pasta maskin. Lånade en av syrran tidigare, Mat är härligt! Kram pia

Elle sa...

Jag vet inte varför, men jag blir ofta hungrig när jag besöker din blogg... ;-)
Ha en skön kväll!
Kram Elle