fredag 8 oktober 2010

Ute är det både........

...... höst och småkyligt. Inne däremot, är det varmt och gott.
Ugnen står på och sprider ljus i köket.
.
På bänken står redan första bröden och sprider väldoft.
.
I helgen har jag tänkt att ta in de sista medelhavsväxterna innan de är övertygade om att det är vinter.
.
Det gamla olivträdet är precis fullt med oliver och de är inte små som de brukar vara, utan mer i normal storlek (som burkvarianterna). De börjar nu så sakta slå över i rött och borde väl snart vara oljestinna.
.
Har plockat av de sista pepparfrukterna, eftersom växthuset måste tömmas och städas ur. Sen ska fikonträd, olivträd och de andra känsliga växterna in där.
.
Eftersom det är fredag har vi, som vanligt, avnjutit en Dry Martini. Standard Procedure!
.
Snart ska middagen fixas, ugnsstekta seranolindade majskycklingfileér, fyllda med soltorkade tomater och gorgonzola, till det hasselbackspotatis, rödvinsskysås och smörstekta kantareller. Vi ska prova en ny röd italienare till detta.
.
Om jag får tråkigt i helgen, har jag säkrat upp med senaste Lantliv. Den " lilla svarta" är packad, precis som baddräkten ;D Ser fram mot en avkopplande helg, trots konferens.
.
Avslutar med en av mina favoritkuddar, min mormor har virkat spetsen med den passande texten "God natt", broderat monogram och sytt hela härligheten.
.
Ha en underbar fredagskväll. Tjingeling

1 kommentar:

Godastunder-tokigaidéer sa...

Massor av härliga bilder.....nybaka bröd, mums vist ha vi bra hjälpredor i köket med våra KA. Bara älskar min...

Kram Anna