lördag 2 oktober 2010

Skörd och fest ..........

....... men inte på Öland, idag. Kameran på ryggen, svampkorg i ena handen och en svampkniv i den andra. Svart trumpetsvamp, gula kantareller och trattkantareller är vad naturen erbjuder när det är som allra bäst.
.
Medan de gula kantarellerna är självlysande i hagarna är trumpetsvampen desto svårare att upptäcka. Det gäller verkligen att ha ögonen med sig bland eklöven och ljungen.
.
Trattkantarellerna växer ju överallt och är inte lika stor sport att plocka, men lika kul ändå.
.
Vi hade två korgar med oss hem att rensa. Vi hann inte mer än innanför dörren när maken kom på att an bara MÅSTE klippa gräset. Så gissa vem som fick rensa!
.
Gula kantareller förväller jag och fryser, däremot trattisar och trumpeter torkar jag. Då är det perfekt med min lilla torkapparat.
.
Torkad svamp är perfekt att förvara i skafferiet. Det är rena guldet att ha i viltpaté, köttfärslimpa, i sås, till pasta, jag faktiskt till det mesta.
.
Passade på att köpa lite höstblommor i Långasjö när vi ändå var där och köpte tomater. Kul att göra lite välkomnande även på kökstrappan.
.
Maken förbereder kvällens mat, ugnskokt röding med amandinepotatis och dillsås. Jag bakar surdegsbröd och ska snart ta tag i och baka en födelsedagstårta.
.
Ha en alldeles underbar lördagskväll. Tjingeling

3 kommentarer:

Unknown sa...

Åh, detsamma! Vilka fantastiska skogsfynd. Härligt! Och vacker trappa har du hunnit med också:) De där trumpetsvamparna har jag aldrig lyckats hitta. Men jag kämpar och hoppas...
Ha det gott,
Charlotta

Sjabbig men chic sa...

Men vad perfekt med en torkmaskin! Härliga bilder.

Ha det fint!
Lisa

Bluggi buggi blogg sa...

Svamp er godt å spise, men jeg har aldri vært ute og plukket. Man må vite hva man gjør da :)
Flott trøkemaskin.
Ha en fin kveld
Trude :)