söndag 14 mars 2010

Kokboksnostalgi

Ni som följt min blogg, vet att ett av mina stora intressen ryms inom kökets väggar.
.
Jag är dessutom väldigt svag för kokböcker av alla de slag. Jag läser dem från pärm till pärm.
.
I Husmoderns köksalmanack från 1955 kan man läsa att vart sjätte hushåll var utrustat med kylskåp (häpp!!). 56 liters volym rekommenderades till en familj på 5 personer ;) (herregud, vad skulle de säga om våra 200 liters kylskåp vi har idag!).
.
Blåklintsblått skulle det vara i köksskåpen, det är annat än dagens vita skåp.
.
Till fin söndags middag skulle husmoderns servera falsk gås (katrinplommonfylld benfri fläskkotlett) med hasselbackspotatis och gräddsås.
.
Jag bara älskar de här gamla köksalmanackorna. Helt underbara!!!
.
Eller vad säger ni om de här inledande orden av C.E. Hagdahl (Kok-konsten från 1896):
.
Af alla för mensklighetens behöfliga kunskaper är kännedomen om de fördoämnen, hvilka skola stärka våra lemmar samt pånyttföda och lifva alla de organ, som äro bestämda att höja sinnena och befordra talangerna, själsstorheten och snillet, på en gång de angenämaste och nödvändigaste. Denna kunskap är oundgänglig så väl för menniskans upprätthållande, som för det ständiga fortvarandet af den menskliga naturens alla njutningar.
.
Recepten i den boken ska vi inte tala om, till ugnstekt rostbiff tager man en rostbiff (4,5 - 6,5 kg). De hade nog en annan typ av ugn på den tiden (fniss).
.
Jag tror att jag låter mina kulinariska utsvävningar stanna i denna, lite mer moderna, tid.
.
Ha de fortsatt gott denna härliga söndagskväll. Tjingeling

1 kommentar:

Elle sa...

Va? Du tycker om att vistas i köket? Har jag inte märkt... *blink*
Tur att man inte behöver läsa dessa gamla texter, det hade verkligen fått mig att tappa lusten att läsa recept. *ler*
Tänk vad bortskämda vi är med kylskåp. Särskilt svenskarna, där standarden är två jämnstora kylar och frysar. Jag har en kyl-fryskombination som är lika stort som ETT svenskt kylskåp, d v s jag har bara hälften av den svenska standarden....och min kyl är egentligen stor...!!!
Ha en bra start på den nya veckan!
Kram Elle