tisdag 5 januari 2010

Trettondagsafton

Snön yr och det är vitt ute igen, har säkert kommit 1 dm snö idag och mer har meteorologerna lovat.

Tvingades halka upp med bilen till Emmaboda, dottern fick en akuttid till vårdcentralen och utskrivet penicillin. Vi passade på att titta lite på rean i Emmaboda Möbelaffär efteråt, men det var inte mycket vi hittade.

Svärföräldrarna var bjudna på middag ikväll så jag fixade en "Äppelstrudel" med vaniljsås till efterrätt.
Hittade ett relativt enkelt recept på strudeln och fyllningen blev den klassiska men utan russin och istället lite rivet citronskal.
Vaniljsåsen gör jag alltid samma, från Rosendals trädgårdscafé. (3 äggulor, 3 dl grädde, 3 msk socker, 1 msk maizena och en vaniljstång som sjuds till det tjocknar. Klart! jag gör såsen på Oatley Matgrädde (havre))

Dessutom fick jag silvret putsat, hittade ingen bricka att lägga strudeln på. Så det blev till att leta fram "Häxan" i städskåpet och börja gno på silverbrickan, tom matsilvret fick sig en omgång och åkte fram till middagen, det är inte ofta det......

I morgon blir det säkert snöskottning igen, bullbak och sonen la in en beställning på potatisbröd. Tur att jag vet vad jag ska göra, ingen dötid här inte =))

Tjingeling

Inga kommentarer: