lördag 23 januari 2010

Äntligen knäckebröd och surdeg

Äntligen!
.
Äntligen tillräckligt piggelin för att baka igen. I dag blev det knäckebröd. Vi har vänner på middag i kväll och som uppladdning har vi tänkt oss tapenad på knäcke och lite snacks.
Vi har ett superenkelt och jättegott recept på tapenad:
1 burk svarta oliver utan kärnor
1 burk rullade sardeller med kapris
1 mska kapris
1-2 vitlöksklyftor
lite olivolja
Lägg allt utom oljan i en mixerbunke och mixa, tillsätt vid behov lite olja. Konstistensen ska vara lite grövre, som kaviar. Låt den stå i rumstemepratur någon halvtimme och gotta till sig. Ät på knäcke eller dinkelkex. Mums!

Om man som jag, älskar att baka, är man i behov av att hålla sig väl med minst en vän. Surdegen! Min vän blev lite ledsen på mig i veckan, kände sig helt enkelt bortglömd. Men idag har jag jobbat på vår vänskap och återigen lyckats återuppliva vänskapen.

Tack vare surdegen har jag satt en deg till ett dinkel- och pumpafröbröd, som bakas ut och gräddas i morgon.
När man sätter den typen av deg är man i stort behov av ytterligare en av mina goda bakvänner. Digital vågen. Den här fick jag i julklapp av ungdomarna, de vet hur man gläder sin gamla mor.
.
Dags att förbereda resten av middagen.
.
Tjingeling

Inga kommentarer: