tisdag 16 juli 2013

Välkommen in .......


......... efter en dag på jobbet var det faktiskt skönt att komma hem och röja undan spåren efter "stormandet" de senaste dagarna. Först blommor, sen och krukrester. Sen upptäckte jag ogräset :o. Allt hann jag inte med, men jag har i alla fall börjat, dessutom har jag ju snart tre lediga veckor att bli färdig på.
Så - välkommen in på baksidan - som är framsidan. Bambu-vindskyddet är ett provisorium, inne på sitt fjärde år. På den norra sidan av bambun står en stor tunna med vita kallor och en blå kruka med vatten.


På den södra sidan har vi vår stensatta uteplats med parasoll  - om det förmodan skulle bli sol. Här försöker jag skapa lite medelhavskänsla med massor av krukor innehållande just medelhavsväxter. Pelargoner (de få som blev kvar hela), agaphantus, oliver, lime, citron, fikon, lager, rosmarin, bounganvillea, hibiskus ...... (kan nog fortsätta ett tag).


Mina oliver blommor något fantastiskt! Men jag har sett att det är fler bloggare som har massor av blommor. Undrar om det kan vara den långa vintern?


Lavendel hör självklart också hemma, här tillsammans med en lite fisig Flammentanz.


Den absolut vackraste moderna rosen - Ingrid Bergman - som dessutom doftar. Jag har Lyckats ta dö på en, men har två kvar som ska flyttas på illa kvickt.


Friesia - också en modern doftande ros - några av de första vi satte, gula för att de satt tillsammans med den gamla honungsrosen. Ska också grävas upp och sättas tillsammans med honungsrosen igen.


Vi har faktiskt ett trädgårdsland också, det innehåller inte speciellt mycket. Två pallkragar, en med sallad och en med jordgubbar, två vinbärsträd, ett rött och ett vitt, sen är det sparris för hela slanten (och lite kryddor).


Min ena rosa Mårbacka lyckades jag rädda. Lätt spjälad och med spräckt kruka, men vid liv :) Ha en härlig tisdagskväll. Tjingeling ♥

1 kommentar:

Villa Ryttarängen sa...

Mysigt att pyssla om sina växter i trädgården. Tur att inte allt gick sönder. Kraaam Pia