tisdag 24 januari 2023

Vardagsrum tre akter


Vi fortsätter förra veckans rundvandring i husets nedre våning. 
Serveringsgången ger den här utblicken till vardagsrummet, ett vardagsrum i vinkel byggt runt husets enda skorsten och trapphusen. Direkt till vänster, innan den öppna spisen, kommer man ut till den stora hallen och ner i källaren.
Den, tidigare, öppna spisen har en insats med fläkt för att ge mer värme.

 De två första delarna av vardagsrummet delas av med valv.


Den gamla skinnsoffan, som placerades tillfälligt här, har blivit permanent. Det var ju faktiskt ganska nice att slå sig ner i soffan framför en brasa.


Även tv-rumsdelen av vardagsrummet är avdelat från den tredje delen med ett valv. 


Hörnsoffan framför tv:n är något av det bästa vi köpt. Den rymmer många eller är perfekt för två liggande tv-tittare ;-)


Den tredje delen av vardagsrummet leder både ut i den stora hallen men även ut i trädgården via altanen.
Här övervintrar hibiskusar och nerium tillsammans med andra krukväxter.


Fläkten i taket ger en härlig luftväxling, både när det är kallt ute och en brinnande brasa eller när det är extremt varmt ute.

Tisdag och jag måste bekänna att jag hoppat av MediYogan, mest för att det svårt att kombinera yoga med mina arbetstider men också för att jag missade hälften av gångerna i höstas pga förkylningssymtom. Som ni vet har jag ju fortfarande kvar mina förkylningssymptom då de verkar var mer eller mindre kroniska.

Ha en fin fortsättning på veckan <3

Inga kommentarer: