fredag 28 oktober 2022

Växthusmys


Tack vare det milda vädret (16 grader och västlig vind idag) är det ganska skönt att vara i växthuset.

Så snart vår nya garageport ät på plats kommer bubbelplasten att monteras upp. Som synes är det ganska fuktigt på golvet, men det beror på att värmefläkten bara agerar som just fläkt, ingen värme på här inte.


Physalisbuskarna jublar över värmen, även om de kanske saknar ljuset.


Physalis är en spännande växt, de finns i alla stadier samtidigt. Här både knopp och utslagen blomma. Blommorna är fantastiskt vackra.


När blommorna vissnar bildas höljet till frukten.


När höljet gulnar är oftast frukten färdig :-)
Från våra buskar är frukterna fantastiskt goda, riktigt syrliga.
Till nästa säsong ska jag försöka utöka med ytterligare en sort, som jag fick frukter av, från en av dotterns vänners mor.


I växthuset huserar även mina amaryllisar, eller vad som är kvar av dem. Jag tänker plantera om dem och se om de går att driva i blom igen. Om de inte blommar till jul, kanske de blommar till våren eller försommaren som de brukar ;-)


Även fikonträdet har fått flytta in i växthuset, vi kan ju inte komma in i garaget med det :o

Fredag och den här helgen bjuder förhoppningsvis på några trädgårdstimmar, jag har en hel låda vitlök att sätta :o

Ha en fin fredag och en bra start på helgen <3

1 kommentar:

HWIT BLOGG sa...

Näe något uppvärmt växthus blir det inte i år :) Vi skaffade dock en kamin som går på gasol förra året, om det blir för jäkla kallt...
Nu ska de sista tomaterna och chilin mogna sen blir det storstädning där ute! Sen tar vi höstvila :)
Ha en fin helg nu!
Kram Titti