söndag 8 maj 2022

Plantor och frön


Men oj vad tiden går fort när man har fullt upp :o
Det är svårt att hinna med allt som man vill, den här veckan har målningen haft högsta prio (näst efter jobbet så klart), sen har trädgården och växthuset hamnat som nummer två.

Jag har gjort ett sista försök med mina tomater och chili, går det inte nu får det helt enkelt bli några köpe-plantor :o
Jag kom ju på att det kunde vara sorgmyggor, vi har ju haft problem med dem tidigare. Ny jord och 7,5 liters krukor, alla av samma sort i en kruka. Om de tar sig, planterar jag helt enkelt ut dem en och en igen.

Dahliorna har kommit ut i rabatten till höger, de flesta hade klarat vintern riktigt bra.


Utemöbeln, som tyvärr sjunger på sista versen, har kommit ut och fått sig några extra skruvar. Hoppas att den hänger med hela säsongen.
Det kommer definitivt inte att bli fler målade trämöbler i vår trädgård. Fy tusan vilken dålig kvalitet, även om det står Hillerstorp på dem. Skittråkigt!

Fikonet har fått sig en ny kruka och med det lite ny jord. Hoppas att den kommer trivas bättre än förra året.


Kan konstatera att jag kommer att behöva en vecka för att skrapa mellan stenarna :o Jösses vad med ogräs det har blivit.


Inte bara ogräset växer, i köksträdgården växer sparrisen som bara den och snart kan vi börja skörda på riktigt.
Purjolök och silverlök har kommit ut, det ser inte snyggt ut men det kanske fungerar?


Vitlök och spenat växer i kapp. Snart kan vi nog skörda första spenaten.


I ärttunnan blir det bara sockerärter i år, fyra sorter.


Utöver de här tre sorterna, som redan är sådda, inväntar jag en påse med Lokförare Bergfälts jätteärt.


Jag tänkte jag skulle sätta lite solrosor bland dahliorna, hittade två fina sorter som inte är allt för höga.
Dessutom tänkte jag så lite tagetes och plantera ut i pallkragarna bland kålen :o kanske kan det lura någon kålfjäril (om det nu inte kommer några sniglar, för då är de borta på nanosekunder).


Trädgårdens jordfabrik är inte den vackraste, men väl fungerande. Både den runda svarta och den roterande tunnan är varmkomposter. Pallkragarna är kallkomposter för köksträdgårdens rens.

I den främre kallkomposten ska det sättas frilandsgurka, jag har beställt frön till "Vit Arboga gurka" och vanlig "Västeråsgurka".

Söndag och växthuset har äntligen blivit av med sin bubbelplast.

Ha en underbar avslutning på helgen och en fin start på den nya veckan <3

2 kommentarer:

HWIT BLOGG sa...

Ja nu går det fort! Allt växer så det knakar. Chili och tomater har åkt ut i växthuset nu...tyvärr har myrorna flyttat in där också! Hopplöst!
Den där dubbla solrosen ser ju helt fantastisk ut. I Mörbylånga ska de ha ett helt fält av solrosor i sommar, tips till dig :)
Kram från Titti

Villrose sa...

Det er ikke bare bare å være på etterskudd i hagen nå som alt spretter ut og opp før man får snudd seg. Ser ut som det blir bra med etbart hos deg likevel.
God ny uke!
/Irene