fredag 10 december 2021

Köket, husets hjärta


När vi köpte vårt hus var det rätt nergånget, med stor vattenskada och kanske 15 år sedan det gjordes någon som helst renovering. Vi tvingades att ta tag i de där tråkiga och kostsamma renoveringarna som ingen ser men är ack så nödvändiga.
I dag är jag tacksam för att vi har nytt tak, ny dränering, nytt vatten och avlopp, fjärrvärme, delvis ny el, osv, osv.

Kök är alltid svårt, vi kom från ett 40-talskök i Stockholm och jag har alltid gillat funkis. Eftersom alla skåp, lådor, diskbänk och kakel var original, alla stommar dessutom av riktigt furu, var beslutet lätt.
Beslutet att återställa köket till 40-tal istället för att byta mot nytt.


Vi plockade fram originaldörrar och lådor genom att frigöra dem från plastbeläggning och falska speglar.
Målade dem och satte dit gamla beslag (tyvärr inte originalen, då de inte fanns kvar).


Sen har vi fått pussla för att få in kylskåp, micro, diskmaskin och fler uttag.

Det som dock är tråkigt är att vi verkar få byta spis varje gång vi är redo för nästa steg :o
Jodå, vi fick byta spis igen, trots att den gamla bara var 6 år och reparerad ett otal gånger.


En stor ugn isf två, och nej vi klarar oss inte med en ugn. Men vi har en plan!
Mer om den en annan gång.
Nu njuter jag mest av att jag har en ugn igen och kan baka :-)


Fredag och ni har fått en liten "rundtur" i husets hjärta. Ett litet hjärta men det står för pulsen i det här huset <3

Ha en underbar avslutning på fredagen och en bra start på helgen <3 

2 kommentarer:

HWIT BLOGG sa...

Så fint! Husets hjärta är viktigt! Mitt kök är sååå litet! Där kan man inte ens vistas 2 personer :) Drömmen är att få till ett stort kök framöver MED diskmaskin...
Ha en fin lördag!
Kram Titti

Villa Ryttarängen sa...

Vad bra att ni behöll det gamla köket. Ibland så renoverar folk sönder sina gamla hus. Själva själen försvinner då tycker jag. Sen skådar mitt norra öga en don Pedro kaffebryggare. Underbart! Trevlig tredje advent! Kraaaam Pia