torsdag 15 april 2021

Sommarblommor


Jamen så var det dags att förkultivera de första sommarblommorna, för min del fick det bli en pluggbox med Sammetstagetes. Dels 'Strawberry Blonde' och dels 'Fireball'. Tänkte de bägge sorterna skulle få pigga upp mina gjutjärnsurnor på grindstolparna i år.


Förra året testade jag 'Strawberry Blonde' i en av rabatterna, men det var dömt på förhand. De blev snigelmat helt enkelt. Men i år kommer de att hamna i krukor istället :-)
Jättetagetes 'Vanilla' var inte lika populär, hade massor i köksträdgården (varvat med kål) inte en enda blev uppäten, lite naggade men det var allt.


Förra hösten tog jag frön från mina jättetagetes 'Vanilla', men eftersom det är en F1 ska det bli intressant att se vad det blir.

I köksträdgården kommer jag senare att direktså både ringblommor och blåklint. Ringblommor har jag varje år men blåklint är nytt.

Eftersom vi hade total invasion av sniglar förra året (även i köksträdgården) var min första tanke var att köra Nemaslug, men det verkar vara svårt att få tag i sen brexit (som så mycket annat från UK). 
Plan B är istället att fortsätta mata sniglarna med blå pellets och klippa så många som möjligt.
Till rabatterna blir det kanske helt enkelt bäst att plantera in fler perenner, såna som sniglarna inte tar i första hand. 

Hur har ni det med sniglar och vad gör ni åt dem? Tacksam för alla tips och knep.

Ha en fin fortsättning på veckan <3

1 kommentar:

Lillianna på Pinktownroses sa...

Hej! Vanilla var ju väldigt snygg! Ser ut som om det är en rätt stor blomma oxå! Hoppas att du får fina fröplantor på de frön du sparat!

Jag har inga mördarsniglar (men jag ser att de kommer närmare och närmare) men väl såna små med skal...så jag har tyvärr inga fantastiska tips att ge.

//Trädgårdshälsningar
Lillianna
www.pinktownroses.wordpress.com