fredag 9 april 2021

Glashusmys


Fredag, igen men med möjlighet att sluta lite tidigare. Älskar att gå ner i växthuset och pilla lite för att mota bort den värsta stressen ur knoppen och kroppen.


I dag fanns det extra stor anledning, att kolla till om mina nya husdjur sköter sitt jobb. 
Men om sanningen ska fram kommer jag nog att slänga ut de värsta skurkarna innan de hinner göra jobbet färdigt.
Efter en himla massa strul, som skylls på Postnord, tog det fyra veckor för Nyttodjuren att komma hem till mig, frågan är ju hur mycket nytta de gör då. De levde visserligen, men hur trötta?


Skurkarna då?
Citrusträden som alltid verkar få löss av något slag. Faktum är att jag tror att jag struntar i citrusträd i fortsättningen om inte lössen försvinner under sommaren.


Även om det är kul med hemodlade, citroner, apelsiner och lime, är det inte värt att få all förkultivering full med bladlöss.


Även om förkultiveringen sker i en egen drivtunnel måste den ju öppnas dagtid för vädring och då verkar lössen passa på att smita in :-(


Våra physalisbuskar växer så det knakar och blommar för fulla muggar . Jag börjar bara få lite ågren för hur jag ska lyckas med omplanteringen? Två personer, en lyfter och håller den andre byter kruka. Kanske kan fungera?


Hur eller hur så verkar de trivas som attan och det var likadant förra året. Ett hett tips, sätt physalis från frön tidigt på året, för lite skörd under hösten. Övervintra med en liten skörd under vintern och en gigantisk skörd under hela år två.

Jag sticklingsförökar numera, men som sagt går det lika bra att så från frö.


Fredag och jag avslutar växtligheten med helgbuketten <3

Fredag och det är riktigt håll-i-hatten-väder, fy tusan vad det stormar. Hela huset vibrerar i vindbyarna.

Ha en underbar avslutning p fredagen en fin helg <3

 

1 kommentar:

Ingmarie We sa...

Vilket mysigt växthus du har. Och vilken superfin tukpanbukett. Ha det bra i helgen.