lördag 18 augusti 2018

Fönstren ekar (nästan) tomma


Sommaren har varit lång och varm, alldeles för varm för både trädgård och krukväxter. Jag har rensat ut de krukväxter som faktiskt inte klarat den här varma sommaren. Följden blev att det nästan ekar i fönstren.


Novemberkaktusen från svärmor har klarat sig hyfsat med hjälp av neddragna persienner.


 En vit phalenopsis och sonens vita har klarat sig i matrummets norrfönster.


Vardagsrummet har sina fönster i väster och öster, där har värmen gått riktigt hårt åt orkidéerna och jag tror att det kanske blir ett par som kommer att klara sig.

Med andra ord är det snart dags att ta sig till plantskolan och fylla på med lite krukväxter :-)

Skulle så gärna vilja bjuda på härliga trädgårdsbilder, men trädgården är allt annat än härlig. 
Vi har fått mindre regn än de flesta och gräset är numera helt i vila, buskarna släpper sina löv och blommor har vi inga alls kvar.
Vid dagens krukvattningsrunda kunde jag dessutom konstatera att vattnet i brunnen börjar sina :-(
Trösten är att äppelträden dignar av äpplen och valnötsträdet är fullt av nötter.
Jag måste erkänna att jag längtar efter regnväder, rejäla sådana :o

Härliga trädgårdar som fått mer regn än vi finns i Trädgårdsfärging.

Ha en skön fortsättning på helgen <3

7 kommentarer:

Villa Ryttarängen sa...

Oj, ja det var tomt. Du har ju så stora fina fönster så det skulle kunna vara djungeltema där inne. Jag har tagit skott av allt möjligt och ska försöka få lite växter att pyssla om i vinter. Kraaam Pia

Klevis sa...

Mina fönster ser precis lika ut som dina😩 Får bli en shoppingrunda så fort vädret blir av annan karaktär

Meta sa...

Nog har det varit en annorlunda sommar på många sätt. Hos mig finns inte mycket i fönstren heller inte bara av värmen utan av att jag har rensat innan sommaren då vi bor på kolonin. Än har jag någon månad kvar här men sen ska det bli fint i mina fönster med då vi bor hemma. Spännande att se vad du väljer till dina fönster.
Ha det gott nu när värmen har svalnat av och man kan känna sig riktigt nöjd med sommaren
Kram Meta

HWIT BLOGG sa...

Jaa så härligt med en riktig höststorm (med risk för att bli lynchad av soldyrkare ha ha) Idag är det en trött dag, noll energi och det får nog bli en soffa-dag med en bra film...
Kram från Titti

Carina sa...

Tråkigt och spännande i ett... Men synd om favoriterna inte klarat sommaren i fönstren. Hoppas du hittar nya, roliga växter.

Ha det gott! Carina

Merja sa...

Så tråkigt! Men kul med äpplen och valnötter. Egna Valnötter är det inte många som kan stoltsera med:))
Vi har trots värmen klarat oss riktigt bra måste jag nog säga. Gräsmattan har tagit sig och ska klippas idag efter att ha varit helt förstörd när värmen var som värst. Även inne blommorna har fixat värmen trots stora fönster även här, men jag har mest Porslinsblommor. De verkar vara riktigt tåliga.
Lycka till med de nya inköpen!

Rost och rädisor sa...

Ja, det har verkligen varit en påfrestande sommar både för krukväxter och trädgård. Om man ska se nåt positivt med det hela så är det väl att det är kul att handla nytt också ibland. Hoppas brunnen klarar sig.
Kram
/Anette