söndag 19 augusti 2012

Mera surdeg .......


...... fortsätter på temat surdeg - när jag nu ändå startat ;)

Traditionen att baka med surdeg är urgammal och har på senare år blivit riktigt inne. Fördelen med surdegsbröd, bortsett från att det går att variera i oändlighet och är supergott, är att brödet har ett lägre pH-värde vilket i sin tur bidrar till ett långsammare näringsupptag i tarmen och blodsockret stiger inte lika snabbt.


Jag har ingen gammal vedeldad stenugn, men för några år sedan hade jag turen att få tag i en polerad kalkstensskiva, vilket fejkar en stenugn i min vanliga ugn :)) Jag lägger in stenskivan minst två timmar innan det är dags att grädda och sätter ugnen på högsta temperatur (i mitt fall 275 grader). Jag sätter även in en sliten långpanna längst ner i botten.


Limpor jäser jag i jäskorgar, men det går precis lika bra att lägga en handduk runt eller använda någon annan typ av form.


Eftersom brödet innehåller relativt mycket gasbubblor blir de snyggare om de snittas. Jag häller ca 2 dl kallt vatten i långpannan och stänger snabbt luckan.
Efter fem minuter vädrar jag lite försiktigt ut fukten och sänker temperaturen till 200-225 grader beroende på  mjölsort och fortsätter grädda 20-30 minuter.


Ljust bröd gräddas till ca 96 grader innertemperatur.


Om du vill baka det här brödet  med dinkel hittar du recept här.


Nu ska jag återgå till att vattna, svettas och våndas över morgondagen. Ha en härlig fortsättning på söndagen. Tjingeling ♥

1 kommentar:

Villa Ryttarängen sa...

Jag blir så inspirerad av dina bilder, men bakar det gör jag inte. Jag köpte däremot Pågens dinkelklämmor de var surdeg och väldigt goda. Kram Pia