onsdag 6 juli 2011

Nu gäller det........


..... att ta tillvara på allt! Det trädgården och naturen erbjuder, tiden, livet, ja....... ALLT!!

Jag passade på att ta tillvara på ett överskott av fikon och jordgubbar från trädgården, som jag varvade i en gryta och hällde över saften från en citron. Lät det koka upp och sen fortsätta koka på svag värme i 30 minuter.


Jag mosade med en träslev och sötade sen hela härligheten med ett 1/2 paket med syltsocker (jaaaaa.... jag vet, det är fusk, men det är så himla lite pektin i både jordgubbar och fikon). Två härliga burkar fyllda med fikon. och jordgubbssylt :D våfflor eller plättar är nog väääldigt gott till.

Glöm inte att ta tillvara på den tiden som är just nu, ha de gott. Tjingeling

3 kommentarer:

Norregård sa...

Hej Hej!!
Ja nu gäller det att ta vara på att njuta av allt gott! F & jag tog en promend vid !9-tiden. Så härligt...vi plockade sommarkantareller, smultron, blåbär...hallon Så gott:))

Fotograferingen gick bra, det ska komma i mitten av augusti! Spännande & helt galet konstigt:))

Kram Malin

Ett ögonblick sa...

Javisst gäller det att ta vara på...och njuta just nu. Plockade lite kantareller under skogspromenaden ikväll och imorgon blir det de röda vinbären...
Fikon låter spännande, men antar att det är för kallt i området där jag bor. Din sylt ser i alla fall väldigt god ut:)

Ha det gott!
//lisamaja

Unknown sa...

Åh, du milde, vad gott det såg ut. Har du sååå många fikon!!! Här är de inte i närheten av att vara mogna ännu.

Tack för dina fina uppmuntrande ord om butiken. Hoppas, hoppas få välkomna dig här snart:)

Kram, kram!