tisdag 5 juli 2011

Entré ......


....... eller stig på, ni får ta det som det är. Jag har inte städat :D
Framsidan, stora entrén i alla fall, vätter åt öster. Underbar morgonsol på balkong och trappa, perfekt för en fika i lugn och ro.


Södra delen av tomten har vi läat in med avenbok- och syrenhäck. Mellan häckarna har vi satt prakt- och buskmagnolia, en av vardera. Det stora trädet är en bigarrå (som fåglarna avnjuter varje år). Under bigarråträdet, i slänten, sitter en rhododendron, skuggad av grannens hängbjörkar, våra fläder och rönnsumak. Här ställer vi gärna en trädgårdsmöbel i skuggan, varma sommardagar.


Trädgårdslandet, väster om huset, har ni ju sett tidigare. Det mesta börjar bli moget, vinbär, jordgubbar, lök, vitlök...... dags för skörd :-) Häcken mot norr är faktiskt jordärtskockor!


Vår mer medelhavsinspirerade del av trädgården, är egentligen baksidan, men den är så varm med husets stenväggar, grus och stenläggning. Här huserar våra känsligaste raringar, citrus, fikonbuskar, oleander, hibiskusträd, pelargoner, chokladblomma.......


Runt växthuset ser det mest ut som om en bomb slagit ner. Jag har fullt av fula plastkrukor, men innehållet i dem är desto trevligare. Chili ;D
Men här står även fikonträd, oliv, lager, hibiskusbuske, boungavillea och annat trevligt.


Avlutar med lite fågelbär, tillräckligt sura, att fåglarna ratar dem. Men med lite tur sitter de kvar till på fredag, då blir det sylt.....

Ha en underbar tisdagskväll. Tjingeling

3 kommentarer:

Elle sa...

Vad kul att se lite mer av dina omgivningar.
Det var längesen jag hörde grus under mina fötter. För det är väl en grusgång du har?

Har en känsla av att ditt växthus skulle kunna vara lite större...?*ler*

Ha en fin dag!
Kram Elle

Unknown sa...

Tack för en trvlig rundtur hemma hos dig! Så fint du har det och jag är riktigt avundsjuk på att du kan odla alla de där lite köldkänsliga växterna... ;)
Ha en fin onsdag!
Kram Allis

Hildas hem - Sofia sa...

Så himla mycket härliga växter du har! Jag visste inte att de där bären hette fågelbär. Alltid lär man sig något nytt! :)

Jag önskar dig en fin dag!
Kram Sofia